lørdag 1. februar 2014

MIne Hjelpemidler

Jeg har bestemt meg for å skrive litt om de hjelpemidler som jeg har fått, litt om hver enkelt og hvorfor jeg liker de, og om det er noe jeg ikke liker med de.

Når man har ME, ja og andre sykdommer, men side jeg har ME vil jeg ta for meg det. Det er viktig med energi sparing, det er et annet ord for det men det husker jeg ikke akkurat nå, og da er det bra at det finnes hjelpemidler som gjør at man kan få hjelp til å spare på energi.
Men jeg vet godt at det er forskjell fra person til person og fra kommune til kommune, og fra Nav til Nav hjelpemiddel
sentral.

Her er mine hjelpemidler:

Dette bildet er lånt fra Permobil sine sider.

Dette er en X850 Corpus. En utrolig god uterullestol. Den kommer frem de steder jeg trenger å komme frem med, og jeg kan komme meg ut på løpetur med hunden, ( hunden løper altså) Og jeg kommer ganske så langt. Den går ikke veldig fort men jeg trenger ikke det.  Eneste minuset jeg kan komme på er at den er til tider for stor å dra på butikken med. Men jeg er veldig glad i den stolen. Jeg kan justere høyde, rygg, og jeg kan ved en knapp stille avstanden til hjulene foran. 


Jeg fikk først tilbud om en El- Skuter ( ja jeg vet det er feil skrevet) men det er slik at med denne rullestolen slipper jeg å ha hendene løftet opp på et ratt/ styre, jeg kan styre stolen min med joystick.






Dette bildet er lånt fra hjelpemiddelbasen til nav.

Så har jeg en dusjkrakk, det er en krakk i plastlignede sak, som er formet som en trekant. Den er veldig grei for da slipper jeg å bruke masse energi på å stå i dusjen, jeg sitter når jeg kler på meg, pusser tenner.





Så har jeg en stol jeg bruker men ikke er superglad i og det er denne:



Dette er min. Jeg syntes den er grei og det er veldig bra at jeg har den, men at den er for lav for at jeg skal kunne sitte ved kjøkkenbenken å lage mat, men jeg kan ikke tenke meg å være uten. Den er god å sitte i når vi spiser middag.







Så har jeg søkt om løftestol, det er en slags stressless med mulighet for hev og senk. Den er innvilget men jeg vet ikke når den kommer.


Hvorfor søkte jeg om dette? Jo jeg tenkte at det kunne hjelpe meg i hverdagen og det har det og, men samtidig setter de tingene på en måte frem at jeg er syk. Og selv om jeg innerst inne skulle ønske at de var vekk så er det sånn at de er her.












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar