lørdag 8. februar 2014

Pasientombudet

I Norge har vi noe som heter pasientombud.
Hva er et Pasientombud?
Her er hva jeg fant ut om det via Store Norske leksikon:

Pasientombud, tittel på statlig tjenestemann som skal arbeide for å ivareta pasientens behov, interesser og rettssikkerhet overfor helsetjenesten, og for å bedre kvaliteten i helsetjenesten. Finnes i alle landets fylker.
Pasientombudsordningen er hjemlet i pasientrettighetsloven. Pasientombudet kan ta saker som gjelder forhold i den offentlige spesialisthelsetjenesten, opp til behandling enten på grunnlag av en muntlig eller skriftlig henvendelse eller av eget tiltak. Enhver kan henvende seg til pasientombudet og be om at en sak tas opp til behandling. Den som henvender seg til pasientombudet, har rett til å være anonym. Ombudet skal utføre sin virksomhet selvstendig og uavhengig.
Det første pasientombudet ble etablert som en forsøksordning i Nordland i 1984; utover i 1990-årene ble ordningen etablert i de fleste av landets fylker. Tittelen blir også brukt om noen frivillige ombudsordninger for eksempel etablert av pasientforeninger.

Grunnen til at jeg har tatt kontakt med dette ombudet er at jeg ønsker å få rettet på en del feil. Jeg opplever jo at sykehuset i Stavanger ikke behandler meg veldig ok, og nå er jeg litt mer enn lei. Da jeg fikk epikrisen min fra oppholdet fra sist opphold på sykehuset var det en del feil. Jeg henvendte meg til legen på SUS men han var ikke villig til å innse de feil han hadde fått inn. Og det hele bunner i at når man leser epikrisen så ser det ut som om jeg er syk med vilje.  Og at det er ikke noe bevis på hvorfor jeg ikke kan komme meg på do.Når man leser litt på symptomer på ME så ser man at dette med blæreproblematikk er et av trekkene, og dette nevnte jeg for legen, men han vil ikke se den siden. Så jeg skal ikke ha det på meg lengre. Jeg var jo også igjennom en psykiatrisk utredning før jeg fikk diagnosen, som sa at det var ikke noe psykisk galt med meg. Men de ser liksom bort fra det.
Så jeg var i kontakt med de og snakket med en veldig hyggelig dame som sa at her var det helt klart noe de kan gjøre for meg, jeg må bare  gi de en fullmakt. Og at jeg da kan be de om hjelp dersom ikke sykehuset kan opptre skikkelig. Og hun skjønte helt klart at jeg ikke lengre har lyst å bli henvist til Stavanger hvis det er noe.

Så på Tirsdag 11 så blir det spennende å møte de.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar