torsdag 6. februar 2014

Tenkeren.

Igjennom århunderer har det vært mange store filosofer. Og de har sagt mye lurt. Jeg er ikke en filosof men jeg er en tenker. Jeg tenker på mange ting.
Filosofen Descartes sa noe jeg har hatt med meg i tankene i mange år, ja helt siden jeg spilte pc spillet Sofies verden ( og det er noen år)
Descartes sa: " Jeg tenker, derfor er jeg"
Og dette er noe jeg har tatt med meg i både tykt og tynt.

Hva mener han med det?
Filosofen Sokrates oversatte dette til: 
"HVordan bør vi leve?"
Er det noe fasit på det? Eller er det opp til hver og en? Kan man noen ganger finne svar på mange av livets gåter?


Jeg tror at svaret ligger inni hjertene våre, svaret på Sokrates tanke gang.
Det er slik at ingen kan sette fasit på noe.
Når man ligger enten i senga eller på sofaen, eller sitter i en lenestol og hviler så forsvinner gjerne tankene til drømmeverden, man ser kanskje for seg i sitt indre at man ikke lenger er syk. En spurte:
" Hvis du blir frisk i morgen, hva er det første du gjør?!
Hva er ditt svar på det, jeg vet hva mitt er, og det beste er at dette er noe som skiller seg ut hos de med kroniske sykdommer som ME, FM og en del andre. Vi er ikke deprimerte, for da hadde nok svaret blitt, " jeg vet ikke, eller jeg blir ikke frisk!"

Jeg vet at mange tenker at jaja det blir sikkert ikke bedre enn dette, men jo det blir det,klart at det kan bli verre og men man skal ikke miste håpet.

I dag er det en trist dag i ME miljøet.
En av de som satte sykdommen på media sidene  om man kan si det slik.
Dette er hva som står å melde fra Norges ME forening.
Det er med stor sorg vi meddeler at Lars Th. Narvestad døde 27.januar i år. Han ble bare 50 år gammel. Vi er dypt takknemlig for den jobben han har gjort for saken, til tross for at han selv var svært alvorlig ME-syk.Narvestad har frontet ME-saken flere ganger, deriblant skrev han en fantastisk god kronikk i Aftenposten. Vår dypeste medfølelse går til hans familie.



Han ble begravet i dag, ja man kan si det slik at ME tok et liv.
Det er ikke noe ok, men heldigvis så er det ikke så mange som dør av dette.

Men igjen, det er mye man blir tenke på.
Jeg er glad for at jeg oppi det hele har min indre styrke å holde fast i.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar