onsdag 22. januar 2014

Kjære helseminister

For en tid tilbake, så kom et regjeringsskifte. Man skulle ha store håp om at dette ville bli en bedre løsning. På mange måter ser man at der er kommet mange meninger om forskjellige løsninger som media har trukket frem og man kan vel si at det stormer veldig rundt dette med om leger kan reservere seg mot enkelte handlinger, som retten til å avvise abort, spiral og andre ting. Men det er ikke dette brevet mitt til deg skal inneholde. Det jeg vil rette fokuset på er menneskekroppen. Vi mennesker er jo utstyrt med mange fantastiske ting, som f.eks hjerte, og hjernen som gir oss mulighet til å ha medfølelse med andre mennesker. Vi har mange flotte velferdsordninger i vårt lille men flotte land. Ungene får mulighet til en utdannelse, de får rett til et bra helsevesen og man gir også mulighet at man blir fulgt opp som gravid, man får bra utdannet helsepersonell til stedet ved fødsel, man får hjelp på helsestasjonen osv. Men det er en ting jeg vil be deg tenke over. Når du står opp om morgenen, spiser frokost og  og så pusser du tenner. Svaret er tenner. Vi har jo frikort, når man går til legen og henter ut medisiner så får du etter en stund frikort. Men mitt spøsmål til deg er: Hvorfor kan man ikke ha frikortet også på tannhelse tjeneste?

Da jeg var yngre hadde jeg ikke problemer med tannlege eller med tenner. Men så ble jeg syk, og da har det ikke blitt så mye sjanse for å gå til tannlege, og når man i tilegg da får tannlege skrekk. Men dette gjelder meg. Men dette med gratis tannlege tjeneste hadde hjulpet mange. Tenner sitter jo på menneskekroppen, ja tenner er en del av menneske.  Jeg vet at det er mange mennesker i likhet med meg som ikke har økonomi til å gå til tannlege.  Da lar de vær og når de må er det ofte så pass som må gjøres at det er dyrt, ja for dyrt. Og mennesker lidder unødvendig med smerter for de finner ikke økonomi til dette. Det er ikke bare å gå til Nav heller. De får beskjed om å skaffe et overslag over hva dette vil koste men selv dette er kostbart, og som oftest får man avslag.

Man kan og si at hvis man hadde hatt mulighet til å opprettholde tennene sine ville mange hatt bedre selvtilitt.




Kjære Helseminister Bent Høie. Kan du ikke komme med en hjelp til de som trenger tannlegebehandling. Kan ikke du bli den helseministeren som ble kjent for å gjøre tenner en del av helseordningen.


MVH

Jeanette Sagelv

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar