torsdag 20. mars 2014

Tannverk

TANNVERK....... Noen andre enn meg som har det? Det er en svært ubehagelig ting. Jeg har egentlig slitt med tenner i mange år, hjelper heller ikke at:
* Jeg brekker meg når jeg har noe i munnen til tider
* Tannlegeskrekk
* Økonomi.

Tannbehandling er ikke billig, man ser fort at kortet blir varmt eller lommeboka tom når man ser på prisene i dag. Jeg har en fordømt ( unnskyld språket) tann som nok må ut. Ja jeg er gift men jeg tenker at dette er noe jeg må koste på selv. Ja vi har felles økonomi men likevel. Jeg kan bare ikke fatte hvorfor ikke tenner kan være en del av kroppen og at man da kun betaler en egenandel. 
Men jeg har hørt om at det er håp om at jeg skal kunne få dekt deler av behandlingen, så vi får se. Jeg vet bare at dette er noe som må gjøres noe med.

Tannlegen jeg snakket med mente at i mange tilfeller kan man se at man arver  tannhelsen til sine foreldre, vel da har jeg fått det fra fars side. Min bestemor hadde en tannlege i byen og da ha sluttet fant hun ingen andre, hadde ikke tannproblemer, og det var 40 år siden hun var hos tannlegen da hun døde, flotte hvite tenner, null hull. Mamma har heller ikke problemer med tenner. Så jeg har vel fått min fars gener der, for han slet med tenner.

Men hvorfor kan man ikke få hjelp til tenner? Vel det er visste grupper som får det. Dette er det jeg fant på nettet, gjelder Rogaland men jeg regner med at det gjelder over hele landet.


Lov om tannhelsetjenesten bestemmer hvem som har krav på gratis tannbehandling. I tillegg har fylkestinget i Rogaland vedtatt at andre grupper også skal ha gratis tannbehandling på offentlig tannklinikk
Søknadsskjema om nødvendig tannbehandling til bruk for gruppene B, C1, C2, E3, E4 og rusmisbrukere.

Lovpålagte grupper som har krav på gratis tannbehandling

Gruppe A
Barn og ungdom fra fødsel til og med det året de fyller 18 år
Tilbud: Fri behandling på offentlig tannklinikk.
Betaler selv for idrettsskinner.
Gruppe B
Psykisk utviklingshemmede over 18 år
Tilbud: Fri behandling på offentlig tannklinikk.
Gruppe C1
Eldre, uføre og kronisk syke med opphold i somatiske/psykiatriske institusjoner som sykehjem, aldershjem og sykehus.
Tilbud: Gratis nødvending behandling på offentlig tannklinikk forutsatt at oppholdet vil vare utover 3 måneder. Kun akutthjelp dersom oppholdet er kortere.
Rusmisbrukere som oppholder seg i behandlingsinstitusjoner etter lov om spesialisthelsetjenesten og omsorgsinstitusjoner etter sosialtjenesteloven.
Tilbud: Gratis nødvendig behandling på offentlig tannklinikk når oppholdet har vart 3 måneder. Akutthjelp fra 1. dag.
Gruppe C2
Pasienter som mottar hjemmebaserte tjenester i åpen omsorg på grunnlag av vedtak etter Helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2 pkt. 6. Unntak: Praktisk hjelp etter pkt 6 bokstav b gir ikke rett til gratis tannbehandling.
Tilbud: Gratis nødvendig behandling på offentlig tannklinikk når hjelpen gis minst 1 gang i uken og det er forventet at den vil vare utover 3 måneder. Hjelpen må ivareta et vesentlig pleiebehov for brukeren. Kun akutthjelp dersom hjelpen er av kortere varighet.
Gruppe DUngdom som fyller 19 eller 20 år i behandlingsåret.
Tilbud: Betaler 25 % av honoraret inkludert tannteknikerutgifter, unntatt for gitt behandling hvor trygderefusjon, helt eller delvis vil dekke deler av kostnaden.
Ikke-lovpålagte grupper som har krav på gratis tannbehandling

Gruppe E1
Fengselsinnsatte.
Tilbud: Innsatt med opphold lenger enn tre måneder skal tilbys tannhelseundersøkelse og behandling i tannklinikk i fengslet, eventuelt ved fremstilling utenfor fengslet. Både forebygging, nødvendig og/eller akutt tannbehandling dekkes av staten innenfor rammen av øremerkede tilskudd. Mer omfattende odontologisk rehablitering skal imidlertid dekkes av innsattes egne midler, eventuelt med bidrag fra sosialtjenesten i vedkommendes hjemkommune.
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Gruppe E3Personer med psykiske lidelser som får poliklinisk behandling i spesialisthelsetjenesten over en periode på minimum tre måneder. Tilbud: Gratis nødvendig tannbehandling på offentlig tannklinikk. Akutthjelp fra 1. dag. Det er en forutsetning at brukeren ikke mottar lønn, inkludert sykepenger eller arbeidsavklaringspenger (tidligere attførings-, rehabiliteringspenger eller tidsbegrenset uførepensjon)
Gruppe E4Personer i pleie av pårørende. Pleiebehovet må attesteres av lege.
Tilbud: Gratis nødvendig tannbehandling på offentlig tannklinikk når pleieperioden er forventet å vare utover 3 måneder. Akutthjelp fra 1. dag. Det er en forutsetning at brukeren ikke mottar lønn, inkludert sykepenger eller arbeidsavklaringspenger (tidligere attførings-, rehabiliteringspenger eller tidsbegrenset uførepensjon)
Rusmisbrukere med kommunale tiltak eller LAR - se rundskriv fra 2006Rusmisbrukere som mottar kommunale tjenester etter Helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2 første ledd nr 5 og 6, på grunn av sitt rusmisbruk, i mer enn 3 måneder.
Tilbud: Gratis nødvendig behandling på offentlig tannklinikk, eller hos privatpraktiserende tannlege som Tannhelse Rogaland har avtale med. Akutthjelp fra 1. dag.

Generelt for gruppe E3 og E4Graden av vederlagsfrihet ved tannbehandling, bestemmes av fylkeskommunen. Det er en forutsetning at pasientene i denne gruppen ikke mottar lønn, inkludert sykepenger eller arbeidsavklaringspenger (tidligere attførings-, rehabiliteringspenger eller tidsbegrenset uførepensjon)
Retningslinjene for gruppe E ble presisert i Helse- og sosialutvalget på møtet 12.02.03. i sak 03/00406.
Tilbudet om gratis nødvendig tannhelsehjelp tar utgangspunkt i Helsedirektoratets veileder ”God klinisk praksis i tannhelsetjenesten” (I5-1589)Nødvendig tannbehandling i klinisk arbeid er den informasjon og behandling som skal til for at enkeltpersoner kan oppnå og selv bidra til å opprettholde akseptabel oral helse. Akseptabel oral helse innebærer at brukeren:
• ikke har smerter, ubehag eller alvorlige lidelser i munnhulen
• har tilfredsstillende tyggefunksjon
• kan kommunisere og ha sosial omgang uten problemer som skyldes tennene
Skulle det oppstå uenighet om dette, kan overtannlegen kontaktes.

Dette er det som jeg fant om det.
Jeg har stått nå i 3 mnd på liste over de som skal få hjelp til tannlegeskrekken sin, men det er en lang prossess. Så noen ganger ser det ut som om man må søke andre veier.  Det som er kjipt er at jeg vet at dette kommer til å koste skjorta. I verste tilfelle får man søke se utenlands.

Men igjen, hvem er det som man kan påvirke, sende epost til og lignende når det gjelder å få tannbehandling som en del av støtteordningen? Man har jo et frikort for helsetjenester, osv, et for fysioterapi og hva med et 3 et for tannbehandling?

Jaja i mellomtiden ønsker jeg alle en god natt.































Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar